
112

Two days later, after comparison of its own news columns with
those of its rivals, the Otago Daily Times made a more serious
charge:

The telegrams in this morning's issue of the Independent differ materially from
their Extra, and are simply a reproduction ofours, a few unimportant items which
were in our message —but, which we didnot print as being unimportant or antici-
pated—being given word for word. It is perfectly evident that the Government's
first telegram was compiled from ours. . . . The bitterest opponent of the present
Government would hesitate to believe that a transaction of this nature, which
cannot appear in any other light than that ofan infamous breachoftrust, could take
place under its administration. We believe that we have legal evidence, however,
to prove the astounding fact that the Government not only suppressed the news for
several hours throughout the colony, but that it appropriated to its own use the
telegrams to which it had no more right than it has to the pocket handkerchiefs or
the watches ofprivate individuals.

In earlier years there had developed an understanding and accep-
tance that a government had a duty and a right to learn of overseas
news as soon as possible. Prior to 31 July 1870 this had been accom-
plished by giving government agents responsibility for the colla-
tion and despatch of press telegrams. After the formation ofthe two
press associations and the cessation of the government service, the
Government's need to acquire information remained. In practice it
meant government officials regularly perused the press associa-
tions' telegrams. The charges by the Otago Daily Times and other
newspapers, were against both the practice and its abuse. One
charge was that members of the Government, through press tele-
grams, had apprised themselves of the nature of the diplomatic
emergency, demonstrating that, at least in the first months of the
new press associations, there was not a general acceptance of the
Government's right to be informed of overseas events. This was a
charge the Fox-Vogel Ministry would have had little difficulty
rebutting. However a further charge was that members of the
Government had then interfered with the delivery of the press tele-
grams so as to give their supporting newspapers first publication of
the eagerly awaited news.

The Government had little option but to defend itself and chose
to do so by trying G. B. Barton, the editor of the Otago Daily
Times, on a charge of criminal libel. This did little to placate public
opinion, as his solicitor was able to portray the fact that proceedings
were taken against the editor rather than against the proprietors of
the newspaper, as indicative of Vogel's personal animosity against
the man who had succeeded him. The lack of any proceedings being
taken against the Evening Post, which had been at least equally out-
spoken, added to such an impression. Furthermore, the charge itself
came to naught, being abandoned after it reached the Supreme


